Guide: Offentlig transport i Japan
Hvis du hører til typen der ikke kan undvære en bil på ferien, skal du være opmærksom på, at du skal have et gyldigt internationalt kørekort med fra Danmark, for overhovedet at kunne leje en bil i Japan.
Når det så er sagt, vil jeg anbefale at man lader bilen stå og benytter den offentlige transport i stedet.
Jeg tror ikke jeg lyver, når jeg siger, at man ikke finder bedre offentlige transportmuligheder andre steder i Verden.
Togene kører til tiden, kører ofte, er hurtige, de er rene og så er der altid fred og ro.
Man kan se meget til fods i Tokyo, men byen er så vanvittig stor, at man får brug for nogle hjul for at kunne få så meget med som muligt.
Når man skal med toget, vil der være streger på perronen, som man stiller sig i kø bagved. Når toget ankommer, venter man til folk er stået af og så går man ind i den rækkefølge, man står bag stregen.
Når man kører i togene er det god japansk skik at man ikke råber eller taler i telefon. Japanerne rejser sig også høfligt for ældre eller dårligt gående.
Vi så ikke en eneste streg af grafitti mens vi var i Tokyo og vi så ingen tiggere eller musikanter på stationerne. Det er 100% sikket at benytte den offentlige transport døgnet rundt i Japan.
Metro/Subway:
Jeg er så heldig at Peter er et omvandrende kompas. Man kan sætte ham i en fremmed by, dreje ham rundt 8 gange med bind for øjnene og så vil han alligevel kunne finde hjem til hotellet bare på “gefühl”.
Jeg kender flere som har været i Tokyo, der rev sig i håret over at finde rundt i metronetværket, men Peter brugte lige 5 minutter til at orientere sig og så var han ekspert.
Det er dog blevet nemmere end for bare 5 år siden. Pga OL i 2020 i Tokyo har Japan ofret mange penge på at oversætte skilte til engelsk. De er sågar begyndt at sige stationernes navne på engelsk i toget, så man ved hvornår man skal af.
Det man skal være opmærksom på er, at der er flere selskaber som dækker forskellige områder. Dvs at man ikke kan købe én billet der gælder til hele turen, hvis man skal skifte over til en anden linje.
Vi brugte meget google maps, som virker som “Rejseplanen” alle steder i udlandet.
Man søger efter sin destination og vælger så “Rute”. Herefter indtaster man sit udgangspunkt og vælger tog symbolet + indtaster afrejse/ankomst tider.
Der kommer en ret udførlig rejseplan op, som tager højde for næsten alt. På denne rejseplan kan man se på de små symboler om der skiftes selskab undervejs.
Det er muligt at købe et “smartcad”, som er et slags rejsekort, men vi købte vores billetter løbende i automaterne på stationerne, når vi skiftede til et nyt selskab.
For at komme ind til toget putter man billetten i en maskine som spytter den ud igen på den anden side. Husk at tage billetten med igen, da den skal bruges til at komme ud. Hvis ens billet ikke gælder til en linje, er man ikke i tvivl.
Jeg synes bare man skal kaste sig ud i det. Prøv dog så vidt muligt at undgå at skifte på Shinjuku stationen.
Den er verdens travleste station med 3,6 mio rejsende passagerer om dagen. Det er faktisk ikke unormalt at folk må overnatte på stationen, simpelthen fordi de ikke kan finde ud.
Med tog til/fra lufthavnen:
Der er flere muligheder for at tage toget mellem lufthavnen og Tokyo by. Den hurtigste mulighed er med “Skyliner” ind til Nippori st. Herfra kan man skifte til en anden linje alt efter hvor man skal hen. Man kan købe billetter i lufthavnen, hvor personalet kan guide én.
Shinkansen:
Shinkansen er et såkaldt bullet-train som kan nå en tophastighed på 325 km/t.
For mange Japanere er den blot et transportmiddel der fragter dem frem og tilbage på job hver dag, men for os der er vant til DSB, er det en oplevelse på lige fod med at prøve en Formel 1 bil.
Vi prøvede Shinkansen som en del af vores tur ud til Mount Fuji. Desværre var det blevet mørkt, da vi kom med, men når man står på stationen og der kommer et tog hamrende forbi, er man ikke i tvivl om at der er fart på.
Det er dyrt at rejse med Shinkansen, men jeg synes det er en oplevelse værd.
Japan Rail Pass:
I Japan kan man købe et Japan Rail Pass, som også giver adgang til at køre med Shinkansen. Det er en super effektiv måde at komme rundt i Japan på og man kan være sikker på, at toget altid kører til tiden.
Hvis man som os kun har et par dage i Tokyo kan det ikke betale sig, men planlægger man et ophold på over en uge i Japan, vil jeg helt klart anbefale at man benytter toget som transportform.
Se mere på Japan Rail